More

    Ţeapa săptămânală de “Black Friday”

    black

    În ultima perioadă, românii, şi implicit sătmărenii, sunt bombardaţi, aproape în fiecare săptămână, cu diverse aşa-zise reduceri de preţuri reunite sub genericul “Black Friday”. Dacă până acum astfel de acţiuni erau organizate o dată pe an, acum sunt organizate în fiecare săptămână. Practic nu este zi în care, prin spoturile de publicitate TV, să nu fie anunţat un nou “Black Friday”. Sătmărenii sunt, însă, atenţionaţi să aibă mare grijă ce cumpără, mai ales când fac cumpărături on-line.

    Black Friday săptămânal
    În trecut, conceptul de “Black Friday” era asemuit, în ochii potenţialilor cumpărători, cu reducerile. Tocmai de aceea sunt numite drept “noaptea neagră a reducerilor”, şi erau organizate o singură dată pe an.

    Comercianţii au simţit acest lucru, mai ales că în timpul acestor acţiuni vânzările creşteau considerabil, şi organizează “Black Friday” practic în fiecare săptămână. Spoturile publicitare TV sunt pline de anunţuri de diverse nopţi negre ale reducerilor. Acesta este şi motivul pentru care conceptul şi-a pierdut din valoare.

    Reduceri înşelătoare
    Cu toate că are ca scop reducerea preţurilor în vederea stimulării vânzărilor, marea majoritate a comercianţilor care organizează “Black Friday” nu reduc preţurile în mod real. Aşa după cum mulţi au observat, înainte cu trei-patru zile de a organiza acţiunea, comercianţii cresc uşor preţurile la produse, chiar dacă vânzările scad puţin. Astfel că atunci când vine “Black Friday” practic se revine la preţul iniţial. Cu alte cuvinte, nici vorbă de reduceri.

    Autorităţile care au ca obiect de activitate protecţia consumatorilor, au reacţionat la multitudinea de reclamaţii depuse la sediile acestor instituţii şi au demarat o serie de controale, însă aceste înşelătorii sunt greu de depistat şi de dovedit. Recent, într-un interviu televizat, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Marcel Bogdan Pandelică, i-a îndemnat pe cetăţeni ca, în cazul în care constată astfel de reduceri mincinoase, să sesizeze autorităţile.

    Atenţie la ce cumpăraţi de pe net
    Acţiuni de genul “Black Friday” nu sunt organizate doar de magazinele tradiţionale ci şi de cele care se ocupă de comerţul on-line, însă sunt folosite aceleaşi tertipuri. Aici, situaţia este şi mai greu de controlat. Mai mult decât atât, mulţi dintre cei care au cumpărat de pe internet au avut neplăcerea de a constata că preţul trecut iniţial în fişa de prezentare nu este identic cu cel care trebuia achitat la primirea produsului care, evident, era mai mare.

    Acestea sunt doar o parte dintre motivele pentru care sătmărenii sunt sfătuiţi să fie cu mare băgare de seamă atunci când fac cumpărături on-line. În primul rând, să verifice evoluţia preţurilor înainte de anunţarea unei acţiuni de genul “Black Friday”. Să verifice dacă preţul de catalog coincide cu cel care trebuie achitat la primirea produsului. Mai mult decât atât, să verifice şi produsul dacă este acelaşi cu cel din catalog. Dacă sunt constatate nereguli, sătmărenii sunt rugaţi să sesizeze Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Satu Mare.

    Ciprian Bâtea

    ȘTIRI RECENT ADĂUGATE