Despre cum ne ia de fraieri economia de piaţă



Recent, la Editura Publica, a apărut cartea „La pescuit de fraieri. Economia manipulării şi a înşelăciunii”, de George A. Akerlof şi Robert J. Shiller. Traducere de Dan Crăciun.


 

k

George A. Akerlof, Robert J. Shiller

La pescuit de fraieri

Economia manipulării şi a înşelăciunii

Editura Publica

Traducere de Dan Crăciun.

La pescuit de fraieri” (Phishing for Phools”) deschide o direcţie radical nouă în  teoria economică, bazată pe ideea intuitivă că pieţele dăruiesc şi răpesc în acelaşi timp. Akerlof şi Shiller dau viaţă acestei idei prin zeci de poveşti care arată cum ne afectează phishingul pe toţi, în aproape toate domeniile. Ne cheltuim banii până la limită, după care ne facem griji cum să ne plătim facturile în luna următoare. Sistemul financiar îşi ia avânt, apoi se prăbuşeşte. Suntem ispitiţi, mai mult decât ne dăm seama, de publicitate. Sistemul nostru politic este denaturat de bani. Plătim prea mult pentru abonamentul la sala de fitness, pentru maşinile, casele şi cardurile noastre de credit. Companiile farmaceutice ne vând cu ingeniozitate medicamente care ne fac prea puţin bine şi, câteodată, sunt de-a dreptul periculoase.
La pescuit de fraieri” explorează rolul central al manipulării şi înşelăciunii în toate aceste domenii şi încă multe altele. Prin aceasta, explică un paradox: de ce, într-o perioadă în care o ducem mai bine decât oricând în istorie, prea mulţi dintre noi duc o viaţă de disperare mută. În acelaşi timp, cartea relatează istoriile indivizilor care s-au ridicat împotriva scamatoriilor economice – arătând cum pot fi reduse acestea prin mai multă cunoaştere, reformă şi reglementare.
„Într-o relatare amuzantă şi plină de viaţă, Akerlof şi Shiller arată că, în timp ce  urmărirea profitului poate să ducă la produse care ne îmbogăţesc viaţa, poate să ducă şi la manipulare şi înşelăciune. Multe dintre inovaţiile recente au condus la produse care au facilitat păcălirea publicului. Implicaţiile sunt complexe şi profunde.” – Joseph E. Stiglitz, laureat al Premiului Nobel pentru Economie

„Akerlof şi Shiller ne oferă un ghid fenomenal printre capcanele pieţei libere.  Această salvatoare revizuire a teoriei economice explică riscurile inerente de a fi jecmăniţi într-o lume a maximizării profitului.” – Nancy Folbre, profesor emerit, Universitarea Amherst, Massachussettes
„Această carte pătrunzătoare expune o contradicţie fundamentală din sistemul de  piaţă. Consumatorii şi decidenţii politici să bage de seamă: afacerile dornice de profit sporesc eficienţa şi încurajează inovaţia, dar sunt puternic motivate să vă manipuleze şi dispun de noi instrumente sofisticate de prelucrare a datelor, care le permit să facă acest lucru în modalităţi personalizate.” – Laura D’Andrea Tyson, Universitatea Berkeley

 

George Akerlof este profesor de economie la Şcoala de Politici Publice din cadrul Universităţii Georgetown. A devenit celebru datorită articolului „Piaţa de ţepe: incertitudinea calităţii şi mecanismul pieţei”( „Cartea de poveşti a unui economist”, Publica, 2009) în care identifica problemele majore care puteau afecta pieţele caracterizate de informaţia asimetrică. În 1970, articolul a fost publicat  în „Quarterly Journal of Economics” şi i-a adus autorului, în 2001, Premiul Nobel pentru Economie, alături de Michael Spence şi Joseph E. Stiglitz. În prezent, articolul scris de Akerlof este una dintre cele mai citate surse din teoria economică modernă.
Robert J. Shiller este profesor de economie la Universitatea Yale şi profesor de finanţe la Yale School of Management. A absolvit Universitatea din Michigan în 1967 şi a primit titlul de doctor în economie din partea Institute of Technology din Massachussetts, în 1972.  A scris nenumărate articole despre pieţe financiare, economie comportamentală şi macroeconomie, dar şi despre opiniile, atitudinile publice şi judecăţile morale legate de pieţele financiare. În 2013, a primit Premiul Nobel pentru Economie alături de Eugene Fama şi Lars Peter Hansen.

 





ULTIMELE ȘTIRI

Latest Posts