Cele mai luxoase vagoane de tren din lume au fost construite la Satu Mare



unio1

Puţină lume ştie că primele vagoane de dormit de tip „Pullman” din România, considerate şi cele mai luxoase ale timpului, au ieşit pe poarta fabricii „UNIO” din Satu Mare în anul 1927. Au fost botezate după numele „inventatorului” şi celui care a făcut profitabilă în SUA afacerea cu vagoane de dormit, inginerul George Mortimer Pullman (1831-1897) – Pullman sleeping car. Acestea aveau ca model pacheboturile ce călătoreau pe Canalul Erie.

Compania Cumberland Valley Railroad a patentat vagonul de dormit în primăvara anului 1839 cu un vagon numit “Chambersburg”, pe cursa dintre Chambersburg şi Harrisburg, Pennsylvania. Câţiva ani mai târziu un al doilea vagon, “Carlisle”, a fost introdus.

Omul care a făcut afacerea vagoanelor de dormit profitabilă în Statele Unite a fost George Pullman, care a început să construiască un vagon de dormit luxos (numit Pioneer) în 1865. Compania Pullman, înfiinţată ca Pullman Palace Car Company în 1867, a deţinut şi operat majoritatea vagoanelor de dormit americane până la mijlocul secolului XX, ataşându-le la trenurile de pasageri de pe diferite linii; au existat şi câteva vagoane de dormit care erau operate de Pullman dar deţinute de compania care opera un tronson anume. În perioada apogeului trenurilor de călători americane au existat câteva trenuri operate exclusiv de Pullman inclusiv 20th Century Limited de pe New York Central Railroad, Broadway Limited de pe Pennsylvania Railroad, Panama Limited de pe Illinois Central Railroad şi Super Chief de pe Atchison, Topeka and Santa Fe Railway.

unio2

Vagoanele Pullman erau vopsite într-un “verde de Pullman” închis, deşi unele erau vopsite în culorile companiei-gazdă. Vagoanele purtau denumiri individuale dar nu purtau numere vizibile. În anii 1920 compania Pullman a trecut prin câteva etape de restructurare care s-a finalizat printr-o companie parentală, Pullman Incorporated, ce deţinea Pullman Company (care deţinea şi opera vagoanele de dormit) şi Pullman-Standard Car Manufacturing Company. Pullman-Standard a continuat să fabrice vagoane de dormit şi alte tipuri de vagoane de călători şi de marfă până în 1980.

Istoricul Uzinei UNIO
Istoria firmei UNIO începe la 19 septembrie 1911, când, pe locul actual al întreprinderii, ia fiinţă „Fabrica de Produse de Tâmplărie şi Comerţ de lemne – Societate pe acţiuni Satu Mare”. Producţia de bază a acestei unităţi economice era axată pe lucrări de tâmplărie şi comerţ forestier. În 1927 din această fabrică au ieşit primele vagoane de tip “Pullman” din România.

unio3

A fost afectată puternic de urmările războiului, dar se reface devenind un adevărat colos industrial primind în anul 1958 titulatura de Uzina UNIO. În această fabrică se produceau unelte şi utilaje necesare dotării altor fabrici (strunguri, maşini de rabotat, şepinguri de cursă, maşini de găurit cu coloană, foarfeci – ghilotină), unelte şi maşini agricole (pluguri, prăşitoare, batoze, trioare), diferite utilaje miniere (vagoane de cale ferată îngustă, vagoneţi de tip minier), utilaje pentru industria alimentară.

În perioada anilor 1971-1975 întreprinderea a cunoscut ritmul cel mai înalt de dezvoltare a capacităţilor şi forţelor de producţie. Investiţiile s-au materializat într-o nouă secţie de utilaje tehnologice şi transportoare, în dezvoltarea şi dotarea secţiei de utilaj minier, a secţiilor de turnătorie şi forjă, precum şi a laboratorului uzinal pentru încercări fizice, mecanice şi chimice. În perioada 1980, UNIO era în măsură să preia lucrări complexe de linii tehnologice pentru industria minieră şi transport continuu, după concepţie proprie sau după documentaţia beneficiarilor.

A ajuns să fie cunoscută şi pe pieţele externe în peste 35 ţări, din 4 continente ale lumii. După 1990 UNIO s-a orientat cu toate forţele spre piaţa externă, în special piaţa europeană. După o perioadă de adaptare s-a reuşit dezvoltarea unor relaţii de colaborare pe termen lung cu parteneri cu renume mondial: Siemens, Komatsu, Thyssen Krupp, Deutsche Babcock, Flender AG, Michael Weinig AG, Homag AG, General Electric, Ingersoll Rand, Kuka, Technip Coflexip.

unio4

Începând cu anul 2000 UNIO a fost privatizată iar cei peste aproximativ 1000 de angajaţi erau capabili să realizeze proiecte complexe şi de mare anvergură ce cuprind operaţii de prelucrare şi asamblare mecanică, instalaţii hidraulice, pneumatice şi electrice, montaj şi punere în funcţiune şi service. Peste 70% din producţie este destinată pieţei externe, în special pentru clienţi din Germania, Olanda, Franţa, Italia, Anglia, Austria.

Nicolae Ghişan





ULTIMELE ȘTIRI

Latest Posts