More


    “Sistemul educaţional nu mai poate trăi cu ochii la trecut…”

    - Advertisement -

    O renumită psiholoagă din municipiul Satu Mare, care nu a fost de acord să-i dezvăluim numele, spunea că factorii decizionali din domeniul învăţământului preuniversitar ar trebui să redevină elevi, măcar pentru o lună. În acest fel, ei vor avea posibilitatea să simtă “pe pielea lor” ce înseamnă o programă de învăţământ încărcată, de la orele 8-14, şi ce înseamnă să mai lucreze acasă un elev, între orele 17,00 – 20.00, pentru a-şi face temele. Presiunea pshihologică este mare, informaţiile multe, iar elevul nu are efectiv timp să fixeze aşa cum trebuie noţiunile de bază. Pentru “ a face lumină “ în acest hăţiş de informaţii, presărate cu tot felul de teste, părinţii apelează la orele suplimentare, care sunt “o povară în plus” pentru elev, dar şi pentru efortul financiar al unor familii cu venituri modeste.

    Marius Ovidiu Nistor – preşedintele reales al Federaţiei Sindicatelor din Educaţie “Spiru Haret”, afirma la Conferinţa Naţională din 16 mai 2017: “Sistemul educaţional nu mai poate trăi cu ochii la trecut, hrănindu-se cu detalii despre cât de performant, cât de eficient era acum 20, 30 sau 50 de ani. Trebuie să privim spre viitor, spre următorii 10, 20 sau 50 de ani, pentru că scopul şcolii este să pregătească resursa umană pentru ceea ce vine, nu pentru ceea ce a fost. Din acest motiv, şcoala românească are nevoie de o viziune şi o strategie la nivel naţional, care să corespundă obiectivelor de dezvoltare ale ţării pentru următorii ani”. În acelaşi context, Marius Ovidiu Nistor îl citează pe Spiru Haret, care a spus: „ Sistemul şcolar al unei ţări trebuie să fie oglinda fidelă a trebuienţelor, aspiraţiunilor şi caracterului naţional al poporului care o locuieşte”.

    Din nefericire, la noi reforma din sistemul de educaţie este trecută mereu pe planul doi, iar modernizarea acestuia se derulează în „ paşi de melc „. Politicienii cunosc multe din problemele anacronice ale sistemului educaţional, dar din păcate nu iau decizii riguroase, pragmatice, pentru adaptarea acestuia la nevoile şi schimbările specifice economiei de piaţă. Elaborarea unei strategii relaxate în sistemul de educaţie românesc ar conduce la o asimilare destinsă a lecţiilor de către elevi, iar profesorii ar putea crea o atmosferă pedagogică atractivă şi afectivă pentru procesul de învăţământ.

    Vlad Ştefan, elev în clasa a XII-a, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor din România, în intervenţia sa, la Conferinţa Naţională a Federaţiei Sindicatelor din Educaţie „ Spiru Haret”, a vorbit despre această frică a elevilor generată şi de presiunea unei programe şcolare încărcată şi complexă: „Vorbeam la începutul mandatului meu despre această frică generalizată pe care atât elevii, cât şi foarte mulţi profesori, o resimt în sistemul educaţional. Nu am înţeles-o niciodată şi nu voi vrea să o înţeleg pentru că s-a ajuns în acest punct din vina mea, a colegilor, a dumneavoastră, a părinţilor şi a administraţiei. Am închis ochii la multe nereguli, să solidarizăm între noi din dorinţa de a ne proteja în contexte în care ar trebui să susţinem adevărul. Ne mulţumim cu puţin, ne place confortul şi nu susţinem întotdeauna valorile şi principiile, care trebuiau şi trebuie să susţină educaţia… De ce să nu oferim oportunitatea fiecărui elev să îşi amintească cu drag de profesorii care l-au ajutat în parcursul şcolar ? De ce să nu dăm ocazia domnilor profesori să fie mândri că elevii lor de astăzi vor fi liderii de mâine ?”. Iată doar câteva provocări, menite să dea de gândit Decidenţilor aleşi ! E nevoie urgentă de o reformă reală şi modernă în sistemul de educaţie, adaptată cerinţelor reale ale economiei de piaţă din România!

    Dumitru Ţimerman



    ULTIMELE ȘTIRI

    Latest Posts

    spot_img
    spot_img