More
    spot_img

    Concert simfonic

        În această săptămână ce urmează tumultului de bucurie și voioșie provocat de „zilele” 1 iunie, ne vom calma pe o muzică mai molcomă, mai intimă, mai aproape de contemplație. Joi, 8 iunie, de la aceeași oră 19 (abonament 41), Filarmonica de Stat Dinu Lipatti ne propune Elgar, Beethoven și Haydn.

       În deschiderea programului formația de coarde a orchestrei filarmonicii ne va introduce în sfera muzicii de calitate cu o „Serenadă pentru coarde în mi minor”. Este vorba de creația compozitorului Edward Elgar.

        Sir Edward William Elgar, prim baronet, născut pe 2 iunie 1857 la Lower Broadheath (un orășel din vestul Angliei, la vreo 50 de km de Țara Galilor, nu departe de mai cunoscutul Worcester) și decedat pe 23 februarie, 77 de ani mai târziu la Worcester, a fost un compozitor englez dintre lucrările căruia multe și-au făcut loc în repertoriul universal al concertului clasic. Printre cele mai bune lucrări ale sale sunt cele orchestrale, incluzând „Enigma variations” (Variații ale misterului), „Pomp and circumstance marches” (Alai și marșuri de circumstanță), concerte pentru vioară și violoncel și 2 simfonii. El a mai compus și lucrări corale, printre ele „The dream of Gerontius” (Visul lui Geronimus, lucrare după un poem mistic al lui John Henry Newman, desprins parcă din „Divina comedie” a lui Dante Alighieri), muzică de cameră și cântece.

     

    După această serenadă de primăvară-vară intrăm în tema mai profundă a unei compoziții beethoveniene, este vorba despre „Concertul pentru pian nr. 3 în do minor” lucrare ce a fost compusă de Ludwig van Beethoven (detalii despre maestru în numărul din 23 mai 2022, unde editorialista Gianina Vancea a surprins momente inedite din viața sa) în 1800 (la doar 30 de ani, de aceea am și ales o fotografie din tinerețea titanului) și a avut parte de premieră pe 5 aprilie 1803 cu Beethoven în calitate de solist.

    În cadrul aceluiași concert a avut loc și premiera lucrărilor „Simfonia nr. 2” și oratoriul „Hristos pe Muntele Măslinilor”. Concertul a fost publicat în 1804. Este dedicat Prințului Louis Ferdinand al Prusiei. Prima temă principală a concertului amintește de „Concertul pentru pian nr. 24” al lui Mozart, de asemenea compus în do minor. Este singurul concert de pian al lui Beethoven compus în minor.

        Concertul este orchestrat pentru 2 flauturi, 2 oboaie, 2 clarinete în si bemol, 2 fagoturi, 2 corni, 2 trompete în do, timpane, instrumente cu coarde și pian solo. La pian o vom avea pe inegalabila noastră sătmăreancă Alexa Stier (vezi cotidianul nostru din 5 ianuarie a.c.). După cum era standardul concertelor din perioada clasică/romantică, concertul este structurat în trei părți:

     

    1. Allegro con brio (do minor)
    2. Largo (mi major)
    3. Rondo – allegro (do minor – do major)

     

       Partitura era neterminată la momentul premierei. Prietenul lui Beethoven, Ignaz von Seyfried, care îi întorcea paginile partiturii în seara premierei, a scris: „Nu am vazut altceva decât pagini goale. În cel mai bun caz, pe unele pagini, erau mâzgălite câteva hieroglife egiptene total neinteligibile pentru mine, pentru a servi drept indicii pentru el. Interpreta aproape toată partea solo din memorie deoarece, după cum era adesea cazul, nu a avut timp să treacă totul pe hârtie.”

     

    Paul Mann, dirijorul din nordul Angliei (detalii în ziarul nostru din 26 aprilie anul trecut), se va afla la pupitru, întreaga sa atenție fiind concentrată pe Alexa și Orchestra Filarmonicii Dinu Lipatti.

     

    În ultima parte a „Concertului Simfonic” propus de conducerea Filarmonicii Dinu Lipatti (Emőke Kovács – manager, Claudiu Pitic – director adjunct) ne vor încânta trilurile de primăvară ce se desprind de pe portativul lui Joseph Haydn (vezi ediția noastră din ianuarie, 30) asociat titlului ”Simfonia nr. 90 în do major” compusă spre sfârșitul carierei sale.

        

    Opriți războiul!

    ȘTIRI RECENT ADĂUGATE