La Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Satu Mare a avut loc ieri o conferinţă de presă susţinută de comisarul şef adjunct Maria Pinter. Tema întâlnirii cu presa locală a fost prezentarea bilanţului pe cele nouă luni din anul 2013. Astfel, în cursul acestui an s-au înregistrat 317 reclamaţii. Cele mai multe reclamaţii au fost cele privind produsele şi serviciile nealimentare, fiind semnalate 258 de sesizări, urmate cu 36 de reclamaţii pe produse şi servicii financiare şi 23 de sesizări privind produse şi servicii alimentare, iar 40 dintre acestea au fost redirecţionate la alte instituţii sau la alte structuri ale protecţiei consumatorilor. În cadrul acţiunilor de control privind supravegherea pieţei pe cele nouă luni ale anului au fost încheiate 1.075 de procese verbale de constatare a contravenţiei, din care 471 cu amenzi contravenţionale în valoare de 2.055.750 lei şi 604 cu avertisment.
Reclamaţii soluţionate în favoarea consumatorilor
Conform celor declarate de comisarul şef adjunct Maria Pinter, în acest an au fost soluţionate 263 de reclamaţii, din care 210 soluţionate în favoarea consumatorilor, 148 întemeiate şi 62 au fost soluţionate pe cale amiabilă, 13 nesoluţionabile, 35 neîntemeiate, cinci clasate şi 14 fiind în curs de cercetare. “Din totalul reclamaţiilor cercetate la nivelul judeţului Satu Mare, 79,85% au fost soluţionate în favoarea consumatorilor, restul reclamaţiilor fiind neîntemeiate, nesoluţionabile, redirecţionate altor structuri competente în cercetarea lor sau clasate. Mai exact, din cinci reclamaţii cercetate patru sunt soluţionate în favoarea consumatorului”, a precizat comisarul şef adjunct al CJPC Satu Mare.
Sute de reclamaţii privind produsele şi furnizorii de servicii
În cele nouă luni ale anului 2013, au fost înregistrate 258 de reclamaţii privind produsele şi serviciile nealimentare, care reprezintă 81,39% din totalul reclamaţiilor, pe locul doi fiind înregistrate 36 de reclamaţii privind produsele şi serviciile financiare, care reprezintă 11, 36%, respectiv 23 de reclamaţii la produse şi servicii alimentare, acestea fiind de 7,25% din totalul reclamaţiilor. În cursul anului 2013, cele mai multe reclamaţii au fost înregistrate pe următoarele subdomenii de piaţă: produse electronice şi electrocasnice şi servicii de reparaţii electronice şi electrocasnice; telefoane mobile şi servicii de telefonie fixă şi mobilă; servicii utilităţi- furnizare apă, energie electrică; servicii furnizare internet; servicii de televiziune prin cablu; servicii montare sisteme termoizolante; produse şi servicii financiare, respectiv servicii de alimentaţie publică.
12 dosare în instanţă privind clauzele abuzive
În ceea ce priveşte situaţia privind produsele şi serviciile financiare, în special în privinţa contractelor cu bănci care conţin clauze abuzive, în perioada 2009-2012 la CJPC Satu Mare au fost înregistrate 40 dosare pe Legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori. Dintre acestea, 23 au fost finalizate, iar 12 se află pe rolul instanţei de judecată. Însă, din data de 1 octombrie s-au modificat articolele 12 şi 13 din Legea 193/2000. Astfel, începând cu data de 1 octombrie anul curent, în cazul în care clientul câştigă procesul privind clauzele abuzive, atunci banca respectivă va fi obligată să schimbe toate contractele pe respectiva speţă. Însă, în altă ordine de idei, reclamaţiile privind băncile sau furnizorii de servicii se vor judeca la sediul social al acestora.
Milioane de lei aport la bugetul de stat
Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Satu Mare a încheiat în cele nouă luni ale anului 2013 un număr de 1.075 de procese verbale de constatare a contravenţiei, din care 471 cu amenzi contravenţionale în valoare de 2.055.750 lei şi 604 cu avertisment. Dintre acestea, 399 de procese verbale privind produsele nealimentare, 368 privind produsele alimentare, 157 – servicii nealimentare, 122 – servicii alimentare, 14 alte segmente, 10 – servicii financiare şi 5 produse financiare. În perioada 7 – 11 octombrie, CJPC Satu Mare a efectuat un control tematic privind băuturile spirtoase, fiind verificaţi 11 operatori economici, dintre aceştia şase fiind amendaţi cu 30.000 de lei, iar cinci cu avertismente. În perioada 14-23 octombrie are loc un control privind comercializarea pachetelor turistice, urmând ca rezultatele să fie anunţate într-o conferinţă de presă la care va participa şi comisarul şef Cristian Nicula de la Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Regiunea Nord-Vest.
Pavel Prodaniuc