Deşi am intrat în Postul Crăciunului de mai bine de două săptămâni, vânzările la produsele de post din magazine sunt mult sub aşteptările comercianţilor. Acest lucru poate fi cauzat şi de faptul că acest post nu este atât de restrictiv ca şi cel al Paştelui. Astfel, şi vânzările la produsele de post sunt mai slabe decât în Postul Paştelui.
Produse diversificate, preţuri accesibile
Aproape toate marile magazine din municipiul Satu Mare au amenajat un stand special cu produse de post. Spre exemplu, la cel amenajat la magazinele Unicarm, sătmărenii pot cumpăra pastă cu ciuperci, ardei sau ceapă la 11,65 lei/kg, baton vegetal la 8,65 lei/kg, lebăr mozaic – 14,29 lei/kg, caltaboş de post la 12,99 lei/kg sau baton vegetal la 12,5 lei/kg. Tot de aici se mai putea cumpăra maioneză vegetală simplă sau cu ardei la 9,55 lei/kg, precum şi pate vegetal la 2,55 lei/cutie. De la patiseria magazinului se mai poate cumpăra cozonaci de post la 3,39 lei bucata de 400 de grame.
La magazinul specializat în produse vegetale de pe strada Retezatului, oferta era şi mai consistentă. Aici erau expuse spre vânzare crenvuşti, cârnaţi baton picant, toate la preţul de 5,5 lei/bucată, cabanos de soia – 6,5 lei/bucată, salam şi parizer de soia – 7 lei/bucată, tocătură – 6,5 lei/bucată sau pate de soia la 4 lei bucata. De asemenea, cei interesaţi mai puteau achiziţiona cremă tofu la 3,5 lei bucata, Tofu Iezer la 8 lei bucata, maioneză de soia la 6,5 lei cutia, precum şi drop şi caltaboş de ciuperci la 6 lei bucata. Borcanul de zacuscă costa 6 lei.
În afară de acestea, aici erau expuse spre vânzare soia la preţuri variind între 4,5 şi 5,5 punga de 400 de grame, lapte vegetal la 8,5 şi 11 lei/litru sau lapte praf la 22 de lei/kg.
Cumpărători puţini
Cu toate că oferta este foarte variată, vânzările sunt mult sub aşteptările comercianţilor. Astfel, angajaţii magazinului Unicarm au precizat că vânzările la produsele de post nu merg atât de bine acum ca şi în perioada Postului Paştelui.
Nici angajatul magazinului de pe strada Retezatului nu a fost foarte încântat de vânzările realizate în această perioadă. Acesta ne-a spus că faţă de perioada dintre cele două posturi vânzările au crescut cu aproximativ 5%, însă sunt mult mai mici decât cele din perioada premergătoare Sărbătorilor Pascale. “Este mult sub aşteptări. Probabil că din cauza faptului că Postul Crăciunului este mai puţin restrictiv decât cel al Paştelui, vânzările la produsele vegetale sunt mai mici. În general, cei care postesc cumpără mezeluri şi lactate”, a mai precizat angajatul magazinului.
Florin Dura