More


    Două guverne spun da, două primării spun pas

    =

    Vallaj

    Guvernul României a aprobat în noiembrie 2013 un memorandum cu Ungaria privind “modificarea regimului de trafic pentru punctul de trecere a frontierei româno-ungare de la Urziceni-Vallaj”. Guvernul României a considerat că deschiderea traficului de mare tonaj în această vamă ar fi benefică pentru dezvoltarea economică a judeţului nostru. Probabil că aceleaşi motive au determinat şi Guvernul Ungariei să aprobe memorandumul în cauză. Însă iniţiativa celor două guverne s-a lovit de opoziţia comunelor situate de o parte şi de cealaltă a punctului de trecere a frontierei. Primăria comunei Urziceni a trimis anul trecut un memoriu Guvernului României, prin care cere renunţarea la iniţiativa deschiderii traficului de mare tonaj. O poziţie identică a adoptat şi Primăria comunei Vallaj.

    Ocol costisitor pentru firmele din Carei şi Tăşnad
    Firmele din zona Carei- Tăşnad care derulează activităţi de import- export au solicitat în mod repetat deschiderea traficului greu în punctul de trecere a frontierei Urziceni- Vallaj. Motivele invocate de firmele respective au fost prezentate de fostul senator Tiberiu Gunthner în interpelarea sa din 21 mai 2012, adresată Ministerului Afacerilor Externe, intitulată “Problema traficului de mare tonaj la punctul de trecere a frontierei româno-ungare de la Urziceni- Vallaj”.

    Primul avantaj prezentat de senatorul Gunthner a fost reducerea distanţelor de deplasare a camioanelor de mare tonaj pe teritoriul României, întrucât “camioanele investitorilor străini din zona Carei şi Tăşnad ar putea traversa în zonă de graniţă spre Ungaria în loc să facă un ocol de circa 60-70 km, care include şi traversarea extrem de dificilă, din cauza existenţei a numai două poduri peste râul Someş, a municipiului Satu Mare”. Celelalte avantaje sunt: descongestionarea traficului deosebit de aglomerat şi dificil din municipiile Satu Mare şi Carei, reducerea uzurii infrastructurii existente, respectiv reducerea costurilor pentru investitorii străini din zonă, care au transporturi regulate către Germania în mod special. În interpelare se menţionează faptul că firmele Polipol Mobila SRL din Foieni şi ContiTech Fluid Automotive România SRL din Carei chiar au depus solicitări în acest sens.

    Guvernul României aprobă traficul greu
    În răspunsul oferit senatorului Tiberiu Gunthner, Ministerul Afacerilor Externe arată că, în vederea schimbării regimului de trafic prin punctul de trecere a frontierei româno-ungare de la Urziceni- Vallaj este necesară modificarea Acordului între Guvernul României şi Guvernul Republicii Ungare, semnat la Bucureşti, la 21 decembrie 2006, pentru aplicarea Convenţiei dintre România şi Republica Ungară privind controlul traficului de frontieră rutier şi feroviar, semnată la Bucureşti la 27 aprilie 2004. Ministerul Afacerilor Externe a anunţat că a elaborat un proiect de protocol “care ar urma să fie încheiat cu partea ungară privind modificarea acordului menţionat în vederea autorizării traficului greu prin punctul de trecere a frontierei de la Urziceni- Vallaj”.

    În noiembrie 2013, Guvernul României a aprobat un memorandum cu Ungaria privind “modificarea regimului de trafic pentru punctul de trecere a frontierei româno-ungare de la Urziceni-Vallaj”. În memorandum se apreciază că “în prezent există condiţiile tehnice şi de infrastructură pentru creşterea nivelului de tonaj al traficului internaţional de mărfuri la PTF Urziceni-Vallaj, modificare care ar fi benefică pentru economia judeţului Satu Mare”.

    Primăriile Urziceni şi Vallaj spun pas
    Iniţiativa Guvernului României şi a Guvernului Ungariei s-a lovit de opoziţia primăriilor Urziceni şi Vallaj. Primarul comunei Urziceni, Iosif Mellau, ne-a declarat că anul trecut a transmis un memoriu Guvernului României, prin care solicita renunţarea la iniţiativa de a deschide traficul greu în punctul de trecere a frontierei. “Nu ştiu cine se tot leagă de treaba asta. Am crezut că s-a lămurit problema anul trecut, după ce am transmis un memoriu Guvernului României. Nici vorbă să se modifice regimul actual de 3,5 tone”, ne-a declarat primarul Mellau. Edilul şef a adăugat că punctul de trece a frontierei nu este dotat pentru a face faţă traficului greu, iar o asemenea măsură nu se poate aplica imediat, necesitând investiţii serioase în infrastructură.
    Motivele invocate de cele două primării sunt legate de stricăciunile pe care le-ar produce traficul greu infrastructurii rutiere, respectiv de disconfortul pe care l-ar crea localnicilor. Pe fondul opoziţiei manifestate de cele două primării, problema deschiderii traficului greu în punctul de trecere a frontierei Urziceni- Vallaj a rămas în coadă de peşte. Pentru a-şi scoate sau a-şi aduce mărfurile în ţară, firmele din Tăşnad şi Carei sunt obligate să folosească punctele de trecere ale frontierei Petea sau Borş.

    Szasz Lorand



    ULTIMELE ȘTIRI

    Latest Posts

    spot_img
    spot_img