“Bunicul” bate toba



Csabcsi 1

Csabci este omul care atunci când atinge o tobă sau orice alt instrument totul prinde viaţă. A reuşit să cânte pe aceeaşi scenă cu cei mai mari interpreţi de jazz din ţară, iar proiectele lui solo acustice sunt foarte apreciate atât la noi, cât şi în străinătate.

Năcut la Gheorgheni, pe 16 noiembrie 1958, în secuime, la Porţile Occidentului şi Orientului, cum îi place lui să spună, Csabcsi s-a stabilit la Satu Mare în 1989, unde a fost angajat al Teatrului de Nord, ca muzicant, timp de 18 ani. Faptul că a trăit într-un mediu liber, înconjurat de munţi, la graniţa dintre două lumi, în locul în care elementele din tradiţia mongolă, indiană şi a Asiei Centrale se înfiripă în tradiţiile locului şi-au pus amprenta pe formaţia lui profesională de mai târziu.

“M-am născut cu muzica în suflet. De mic copil am avut o sensibilitate deosebită pentru ritmuri, care la secui şi, în special, la ceangăi sunt influenţate de mai multe culturi, în special orientale. Poate de aici şi influenţele pe care le transpun în muzica mea” ne spune Csabcsi.

Csabcsi 2

Festivalul de la Woodstok i-a influenţat cariera
Ca orice tânăr rebel al perioadei comuniste, Csabcsi intra în legătură cu muzica de afară prin intermediul Europei Libere. Acolo a auzit pentru prima oară de Festivalul de la Woodstok, unde se aduna crema muzicii pop rock din acea perioadă. „Am auzit despre Festival de la Europa Liberă pe care o ascultam la acea vreme. Apoi, după Festival au venit şi în România tineri din Polonia, Ungaria, Luxemburg care ne-au povestit ceea ce s-a întâmplat acolo. Woodstock a fost un fenomen care a schimbat lumea şi, totodată, m-a convins că şi eu pot să fac pe scenă, desigur păstrând proporţiile, ce făceau ei”, spune Csabcsi.

În 1970, îşi face prima trupă, intitulată Phillips, care cânta coveruri după formaţii celebre din România (Phoenix, Mondial, Roşu şi Negru) şi Ungaria (Omega, Lokomotiv GT). “Au urmat mai multe trupe cu care am început să cântăm prin diferite locuri. Cu toate că regimul era destul de strict, s-au organizat şi câteva festivaluri, concerte. Spre exemplu, la Izvorul Mureşului veneau să cânte trupe studenţeşti. Am cântat la Miercurea Ciuc. Cântam mai ales în restaurante şi aşa ne câştigam pâinea. Pe la sfârşitul anilor ’70 şi Ia începutul anilor ’80, am trecut la muzica progresivă”, ne dezvăluie percuţionistul. A ajuns să fie cunoscut mai ales după ce a înregistrat, împreună cu VOX T, primele discuri la Electrecord, iar la începutul anilor ’80 a fost invitat la TVR 1 cu care a colaborat o bună perioadă de timp.

A colaborat cu cei mai mari jazzmani din ţară
În anul 1989, Csabcsi s-a stabilit la Satu Mare, unde s-a angajat ca muzicant al Teatrului de Nord, pentru care a prestat timp de 18 ani şi cu care mai colaborează şi în momentul de faţă. A cântat în trupa Haron, cea care a compus şi pus în scenă prima operă rock din România.

Csabcsi 3

Din 1997, a început să compună albume, primul album single fiind „Marşul tobelor“ cu un mare succes la public, acesta fiind şi rampa de lansare spre celebritate. În 2002, îl cunoaşte pe Harry Tavitian, cotat printre cei mai valoroşi pianişti de jazz de la noi şi unul dintre cei mai originali ca stil din lume, cu care începe o colaborare fructuoasă, ce constă în imprimarea unui album, intitulat „Naşterea” şi concerte în toată ţara şi străinătate. „Am avut concerte în multe oraşe din ţară: Târgu Mureş, Braşov, Cluj-Napoca, Oradea, iar în străinătate am concertat alături de artişti renumiţi în: Germania, Belgia, Franţa, Austria, Ungaria dar şi în locuri mai exotice precum Istanbul sau Cairo”, ne spune Csabcsi. Au urmat colaborări cu valorosul saxofonist Mihai Iordache, cu băieţii de la Orient Express, iar în 2004 îl cunoaşte pe carismaticul Johnny Răducanu, alături de care întreprinde mai multe turnee prin ţară şi străinătate.

Csabcsi 4

Un proiect interesant al lui Csabacsi este „Zgomotul ritmurilor”, concertele de relaxare. În cadrul acestui proiect foloseşte tot felul de instrumente de percuţie de la cele clasice la cele exotice. Un instrument foarte drag lui şi pe care l-a descoperit recent, este hand drum-ul, cel care poate să redea nişte sunete sublime şi te duc într-o lume plină de visare şi care te cuceresc pe loc.

Nicolae Ghișan





ULTIMELE ȘTIRI

Latest Posts