More


    Copilul trebuie ajutat să își facă prieteni noi

    - Advertisement -

    Orice copil are nevoie sa lege relații de prietenie cu alți copii de vârsta lui, cu care să își petreaca timpul liber sau să realizeze diferite activităti. Este important să observăm dacă copilul fie este mai timid, fie are o problemă în a-și face prieteni noi, deoarece adultul trebuie să comunice deschis despre ceea ce îl face pe copil să fie mai reticent în a lega noi prietenii. În unele cazuri, copilul are nevoie de ajutorul unui adult să se deschidă noilor relații.

    „Omul, prin natura sa, este o ființă socială și încă de la început devine parte a unei relații sociale. Această rețea devine contextul în care se va dezvolta personalitatea sa. Începând cu vârste foarte mici copiii au nevoie să stabilească între ei legături ce prezintă toate caracteristicile unei relații de prietenie.” Afirmă psihologul Petra Lohan
    Relațiile de prietenie vizează aspecte calitative ale interacțiunii sociale. Un comportament de prietenie include altruism, simpatie, dorința de a ajuta, empatie, sentimente împărtășite și de cealaltă persoană.
    „Studiile de specialitate demonstrează că, până la vârsta de 4-5 ani, așa-numiții copii ”populari” sunt mai deschiși, mai cooperanți și mai atenți la cerințele celorlalți, decât copiii mai puțin populari (Hartup ș.a., 1967). Conform studiului desfășurat de Hartup, 1970, aceste caracteristici rămân corelate cu popularitatea persoanei în timpul copilăriei și adolescenței, chiar dacă nu s-a demonstrat o legătură strânsă între empatia social și popularitate. În acest context este recomandat să încurajăm socializarea copilului de vârste foarte mici.” Spun specialiștii

    Copiii au nevoie de socializare
    Un pas important este încurajrea discuțiilor cu alți copii de vârsta lui, cu care probabil descoperă că are ceva în comun. Nu trebuie însă să fie forțat să facă asta, deoarece cel mai bine este să aibă timp să socializeze așa cum doreste el.
    Cu toate că fiecare părinte este mulțumit să își vadă copilul că stă linistit în casă, nu trebuie să fie lăsate lucrurile așa. Copiii au nevoie de socializare și cu alte persoane de vârsta lor, moment în care e bine să se organizeze vizite la prieteni care au copii și ei sau joacuri între vecinii de la bloc sau din cartier.
    Pe de altă parte, majoritatea copiilor sunt încântați și așteaptă cu nerăbdare să meargă în tabere de vară pentru atât vara, cât și în timpul iernii. Cu toate acestea, daca este mai retras, copilul va ezita să fie entuziasmat referitor la acest lucru, însă este posibil că dacă va avea macar o data o astfel de ieșire să fie mai deschis să își facă prieteni noi.
    Daca a reusit sa socializeze este indicată observarea interacțiunii cu acei copii, cum vorbește, ce gesturi are și dacă are probleme în comportament sau totul decurge normal cu aceștia. Astfel părintele poate învata mai multe despre copilul său, fapt care face comunicare cu el mult mai ușoară.
    „Este foarte important ca părinții să încurajeze socializarea copiilor lor. Dacă copiii mici învață de la grup primele noțiuni despre conformarea la regula jocului, despre a fi generos și empatic, pentru adolescenți, grupul de egali contribuie la formarea imaginii de sine prin oglindirea în ceilalți.
    Este bine de știut că în adolescență, începând cu cea timpurie de la 10-13 ani până târziu la 18 ani, centrul lumii sociale se deplasează treptat de la familie la grupul de prieteni. Identificarea adolescenților cu persoanele de aceeași vârstă din grupul de egali, îl ajută să interiorizeze noi tipuri de valori, dezvoltă judecăți morale și începe să exploreze lumea pentru a afla în ce fel ea (lumea) sau el sunt diferiți față de părinții lor. În același context trebuie ținut cont de trebuința de apartenență și de a fi acceptat de grup a adolescenților, trebuință care dacă nu este satisfăcută va vulnerabiliza adolescentul, acesta având un risc foarte mare de a se angaja în comportamente de risc cum ar fi fumatul, consumul de substanțe, delicvență, etc.” mărturisește Petra Lohan pentru Gazeta de Nord Vest

    Înscrie-l la cursuri recreative și distractive
    Indiferent dacă scopul principal al unui curs este acela de a învăța lucruri noi și nu de a socializa cu ceilalți participanți, atunci când copilul începe să facă parte dintr-o comunitate va putea începe să relationeze cu cei din jurul. Acest lucru se va întampla și datorită faptului că va trebui să îndeplinească sarcinile cerute. Cu această ocazie, copilul își poate forma și noi prietenii.
    „Este adevărat că adulții trebuie să fie preocupați de dezvoltarea competențelor sociale ale copiilor lor, iar cursurile recreative, taberele și alte activități de grup sunt tot atâtea ocazii în care copilul poate să-și exerseze abilitațile de comunicare interpersonală, să-și îmbunătățească toleranța la frustrare prin creșterea complianței la reguli și amânarea recompensei, va lega prietenii și nu în ultimul rând o să-și dezvolte capacitatea de autonomie și adaptare la cerințe noi de mediu, criterii care sunt vitale pentru funcționarea și inserția noastră în societate.” Mai adaugă Petra

    Nu il critica atunci cand greseste
    În cazul în care comportamentul său nu a fost unul tocmai adecvat atunci când a discutat pentru prima oara cu un copil pe care nu îl cunoștea, nu trebuie să fie criticat sau judecat de către adult, micuțul trebuie învățat cum este bine să reacționeze într-un mod cât mai educativ și prietenesc. Un copil cu probleme de integrare se va simți mai nesigur și fără încredere în sine dacă este criticat.
    Un copil trebuie să fie conștient de greșelile lui, pentru că altfel nu-și poate conștientiza obiectiv resursele proprii, nu va ști să-și corecteze comportamentele greșite, nu va înțelege de ce este respins de grup, însă modul în care o facem trebuie să țină cont de încrederea în sine a copilului.
    „Studiile de specialitate (Ziglar,2000) arată că până la intrarea în clasa I-a 80% dintre copiii au o părere destul de bună despre sine, însă când ajung în clasa a VI-a doar 10% mai o părere bună despre ei. Acest fenomen poate fi efectul comparării și etichetării negative, de felul ”ești prost”, ” nu ești bun de nimic” sau al comparării negative cu alții – ”uite, colegul/verișorul/vecinul, tău ce note bune are comparativ cu tine”. Efectele acestor etichetări negative pe termen lung pot fi devastatoare pentru copil, el asumându-și în timp comportamentul aferent etichetării primite- ”dacă sunt prost înseamnă că nu pot, nu știu, etc.”
    Cum facem conștient un copil că a greșit și totuși să-l ajutăm să-și păstreze încrederea în sine? În primul rând atunci când un copil face ceva greșit, nu vom face referire la el ca persoană (nu vom spune că el este prost, neajutorat sau rău) ci vom face referire la comportamentul său spunându-i că ceea ce a făcut nu este ok și-l ajutăm să înțeleagă efectele comportamentului lui asupra celorlați și sine, știut fiind că un comportament sau o activitate poate fi îmbunătățită, valoarea lui ca om însă, nefiind știrbită.
    Sunt mai multe situații, însă obligatoriu, dacă este vorba de teme pentru școală, vom începe prin a remarca efortul depus în rezolvarea unei probleme, teme, etc. pentru ca apoi să-I ajutăm să caute alternative care să-l conducă la rezolvare; vom aprecia efortul depus pentru învățare și nu atât notele obținute.” declară psihologul
    Karina Brodi
    Foto copii



    ULTIMELE ȘTIRI

    Latest Posts

    spot_img
    spot_img