More

    Primăvara în biblioteca muzicală pentru vioară și pian

         Intitulat „Armonii de primăvară” programul acestei săptămăni, încărcat și de Armindeni (sărbătoare tradițional romănească ținută de 1 mai), se rezumă doar la ziua de marți. Și pentru că tot vorbim despre o sărbătoare a primăverii programul ne răsfață cu o etalare a compozițiilor dedicate acestui anotimp, acestei îngemănări între prier și florar. La acest spectacol ce va avea loc în sala Filarmonicii Dinu Lipatti de la ora 19 sunt valabile abonamentele cu nr. 41 sau biletele procurate de la sediu.

     

    Protagoniștii acestei seri sunt violonistul sătmărean Székely Alpár și pianistul francez Christophe Alvarez. Deoarece despre reprezentantul Hexagonului am scris în precedentele sale apariții în Satu Mare (13 septembrie 2021 biografie și 16 octombrie 2023 autobiografie) ne rămâne să devoalăm doar activitatea celui care de curând a sărbătorit cea de-a treizeci și cincea aniversare.

        Pentru a putea face acest lucru trebuie mai întâi să vedem care este acest program. César Franck cu „Sonata” în la major pentru vioară și pian deschide aceste zori de primăvară și vă lasă să vă imaginați timp de aproximativ 20 de minute mieii care zburdă prin iarba proaspăt ițită. În continuare spiritul tinereții răzbate aproape un sfert de oră din „Romanța” în fa minor a lui Antonín Dvořák. Ultima piesă din programul zilei, circa 10 minute) ne redă un potpuriu floral împregnat cu o multitudine de culori și miresme compus de Béla Bartók și intitulat simplu „Rapsodia nr. 1”. 

        Székely Alpár
        S-a născut pe 5 aprilie 1990 în Satu Mare, fiind cel mai tânăr membru al unei familii de muzicieni cu tradiție. La vârsta de cinci ani a primit primele lecții de vioară de la fratele său, iar la cincisprezece ani a decis să urmeze o carieră în muzica clasică, continuându-și studiile la Liceul de Artă „Aurel Popp”, în clasa profesorului de vioară Nagy Lajos.
        Între anii 2009 și 2015 a fost student al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca.
        Începând cu anul 2010, este violonist în cadrul trio-ului Harmonia Cordis (vioară, chitară, instrumente de percuție), susținând concerte atât în țară, cât și în străinătate. În paralel, participă la cele mai mari festivaluri de chitară din România.
        În cupluri vioară–pian, a susținut concerte nu doar în numeroase țări europene (Austria, Elveția, Ungaria), ci și în China.
        Repertoriul său se remarcă prin diversitate muzicală. Pe lângă muzica clasică, consideră muzica lăutărească maghiară și alte genuri de tip improvizație drept parte integrantă a limbajului său muzical.
        Din anul 2017 este membru al Filarmonicii de Stat „Dinu Lipatti” Satu Mare.

     

        „Sonata” în la major pentru vioară și pian de César Franck (sursa Wikipedia)

        Este una dintre cele mai cunoscute compoziții ale sale și este considerată una dintre cele mai bune sonate pentru vioară și pian scrise vreodată. Este un amalgam al bogatului său limbaj armonic nativ cu tradițiile clasice pe care le prețuia foarte mult, ținute împreună într-un cadru ciclic.

        Franck nu a fost prezent când s-a căsătorit Ysaÿe, dar în dimineața nunții, pe 26 septembrie 1886 la Arlon, prietenul lor comun Charles Bordes a prezentat lucrarea ca un cadou al lui Franck pentru Ysaÿe și mireasa sa Louise Bourdeau de Courtrai. După o repetiție grăbită, cumnata lui Ysaÿe și Bordes, pianista Marie-Léontine Bordes-Pène a cântat Sonata celorlalți invitați la nuntă.Sonata a avut primul concert public pe 16 decembrie a acelui an, la Musée Moderne de Peinture din Bruxelles. Ysaÿe și Bordes-Pène au fost din nou interpreții. Sonata a fost ultimul articol dintr-un program lung care a început la ora 15:00. Când a sosit timpul pentru sonată, se lăsase amurgul, iar galeria era scăldată de întuneric, dar autoritățile muzeului nu au permis nicio lumină artificială. Inițial, părea că sonata ar trebui abandonată, dar Ysaÿe și Bordes-Pène au decis să continue. Au fost nevoiți să joace ultimele trei mișcări din memorie în întuneric. Când violonistul Armand Parent a remarcat că Ysaÿe a cântat prima mișcare mai repede decât intenționa compozitorul, Franck a răspuns că Ysaÿe a luat decizia corectă, spunând „de acum înainte nu va mai exista altă modalitate de a o cânta”. Vincent d’Indy, care a fost prezent, a înregistrat aceste detalii ale evenimentului.

    Ysaÿe a păstrat Sonata pentru vioară în repertoriul său pentru următorii 40 de ani din viață, cu o varietate de pianiști, precum Théo Ysaÿe, Ernest Chausson, Ferruccio Busoni, Vincent d’Indy, Raoul Pugno, Camille Decreus, Arthur De Greef, Leopold Godowsky și mulți alții. Susținerea Sonatei a contribuit la recunoașterea publică a lui Franck ca un compozitor major. Această recunoaștere a fost destul de întârziată. Franck a murit după patru ani de la premiera publică a sonatei.

    Sonata în la major apare în mod regulat în programele de concert și în înregistrări și este în repertoriul de bază al tuturor violoniștilor importanți. Jascha Heifetz a interpretat-o la recitalul final din 1972.

    Piesa se mai remarcă prin dificultatea secțiunii sale de pian, în comparație cu majoritatea repertoriului de cameră. Problemele sale tehnice includ frecvente figuri extrem de extinse – compozitorul însuși poseda mâini uriașe – și alergări și salturi virtuoase, în special în a doua mișcare, deși unele pasaje pot fi facilitate prin folosirea unei mâini de rezervă pentru a acoperi unele note.

    „Romanța” în fa minor de Antonín Dvořák (aceeași sursă)

        Este o lucrare într-o singură mișcare pentru vioară și orchestră de Antonín Dvořák, publicată în 1879.

        Dvořák a bazat lucrarea pe mișcarea lentă, marcată andante con moto quasi allegretto, a cvartetului său de coarde nr. 5 în fa minor. Acest cvartet a fost compus în 1873, când compozitorul nu era cunoscut pe scară largă. Nu a fost interpretat sau publicat în timpul vieții sale.A scris o versiune a „Romanței” în fa minor cu acompaniament de pian, dedicată violonistului František Ondříček, nici aceasta ne fiind publicată în timpul vieții sale. Versiunea orchestrală și un aranjament pentru vioară și pian realizați de prietenul lui Dvořák, Josef Zubatý, au fost publicați în 1879 de Simrock.

    Rapsodia nr. 1 de Béla Bartók (ibidem)    Este prima dintre cele două lucrări virtuoase pentru vioară și pian, scrise de Béla Bartók în 1928 și aranjate ulterior în 1929 pentru vioară și orchestră, precum și pentru violoncel și pian. Este dedicată virtuozului violonist maghiar Joseph Szigeti, un prieten apropiat al lui Bartók, care a susținut prima interpretare a versiunii pentru orchestre la Königsberg pe 1 noiembrie 1929, cu Hermann Scherchen dirijând orchestra.

    În mod evident, Bartók a compus ambele rapsodii doar ca un gest personal, mai degrabă decât la comandă, și a făcut acest lucru fără să spună nimănui până când amândouă au fost finalizate. Potrivit violonistului Zoltán Székely, el și compozitorul s-au întâlnit într-o zi din 1928 și, după ce au stat de vorbă o vreme, Bartók a anunțat brusc că are o surpriză pentru el și a produs manuscrisele celor două rapsodii, pe care nimeni altcineva nu le-a văzut anterior. „Unul este pentru tine, unul este pentru Szigeti”, i-a spus Bartók. „Puteți alege care vă place fiecăruia pentru dedicație”. Székely a ales Rapsodia a II-a, dar a adăugat rapid: „asta nu înseamnă că prima Rapsodie era deja dedicată lui Szigeti!”.

    Ambele rapsodii exemplifică un mod de compoziție folosind surse de muzică țărănească, descris de Bartók ca luând o melodie existentă și adăugând un acompaniament împreună cu un material introductiv sau de final, în așa fel încât materia nou compusă să fie strict secundară – fără să concureze cu materialul popular pentru proeminență. Acest lucru a fost recunoscut în partiturile primelor ediții, care purtau subtitlul „Dansuri populare”. Obiectivul lui Bartók a fost să transplanteze întregul stil de cântare lăutărească din Europa de Est în contextul concertului occidental. Pentru a continua acest proiect, a insistat ca Szigeti să asculte înregistrările originale de teren din care au fost transcrise melodiile. Rapsodia folosește aceleași mișcări pereche lent-rapid (lassú – friss) ale popularului „verbunkos” maghiar (dans de recrutare) găsit în rapsodia pentru pian anterioară, din 1904, și la care va reveni mai târziu (în 1938) la prima mișcare din Contrasts, separat, nu numai a doua mișcare rapidă ci și mișcarea de deschidere lentă, mai serioasă, a fiecărei rapsodii.

    Opriți războiul

    ȘTIRI RECENT ADĂUGATE