More


    Războiul a înjumătăţit traficul

    =

    halmeu

    Conflictul armat dintre Ucraina şi Rusia a înjumătăţit traficul greu din Vama Halmeu. În trecut, traficul era asigurat de TIR-urile care transportau mărfuri între Rusia şi Serbia, fiind de notorietate relaţiile comerciale strânse existente între cele două ţări. Conflictul a schimbat situaţia. Acum, doar şoferii sârbi se mai încumetă să tranziteze Ucraina, transportând mărfuri spre Rusia. După izbucnirea ostilităţilor, TIR-urile ruseşti se feresc să tranziteze teritoriul Ucrainei, optând pentru rute ocolitoare. Nu numai traficul greu a scăzut prin Vama Halmeu, ci şi micul trafic. Abia 150-200 de autoturisme mai tranzitează zilnic vama. Dacă ordinul de restricţionare a introducerii în ţară a mărfurilor aduse din ţările extracomunitare prin micul trafic de frontieră va reintra în vigoare în noaptea de duminică spre luni, este de aşteptat ca micul trafic să scadă în continuare.

    Şoferii ruşi ocolesc Ucraina
    Conflictul dintre Rusia şi Ucraina şi-a pus amprenta inclusiv pe traficul din Vama Halmeu. Înainte de izbucnirea conflictului dintre cele două ţări, în jur de 80 de TIR-uri tranzitau această vamă în decurs de 24 de ore. În prezent, traficul a scăzut la mai mult de jumătate. Potrivit şefului Biroului Vamal Halmeu, Mihai Chiş, în cursul unei zile vama este tranzitată de 20-30 de TIR-uri. “De o jumătate de an încoace traficul a scăzut la mai mult de jumătate în cazul TIR-urilor. Mai demult, majoritatea TIR-urilor ce tranzitau Vama Halmeu erau înmatriculate în Rusia şi Serbia, transportând mărfuri dintr-o ţară în alta. În prezent, doar TIR-urile sârbeşti mai continuă să transporte mărfuri în Rusia. Din cauza conflictului ruso-ucrainean, TIR-urile ruseşti ocolesc traseele prin Ucraina. Acesta este motivul înjumătăţirii numărului de TIR-uri care tranzitează zilnic această vamă”, ne-a declarat şeful Biroului Vamal Halmeu, Mihai Chiş.

    Micul trafic scade continuu
    Pe lângă scăderea traficului greu, în Vama Halmeu se înregistrează o scădere continuă a micului trafic. În decursul unei zile întregi, circa 150-200 de autoturisme mai tranzitează vama. Ocupanţii acestora sunt ultimii care mai rezistă pe baricadele micului trafic. Este vorba de locuitori din zona Halmeu- Porumbeşti, respectiv de câteva zeci de maramureşeni care îşi câştigă existenţa de pe urma micului trafic cu Ucraina. Potrivit vameşilor, majoritatea sătmărenilor care merg în Ucraina după diverse produse au optat pentru combustibil. Oamenii aduc mai nou motorină din ţara vecină, pe care o cumpără la preţuri foarte convenabile. Însă ieftinirea benzinei şi motorinei din ţara noastră începe să pună capac şi acestei ultime forme de contrabandă.

    Restricţionarea ar putea reintra în vigoare
    Cei care se ocupă cu micul trafic profită de suspendarea ordinului de restricţionare a introducerii în ţară a mărfurilor aduse din ţările extracomunitare prin micul trafic de frontieră. Ordinul respectiv a fost suspendat în luna noiembrie a anului trecut. Începând din februarie 2014, cetăţenii români au putut introduce în ţară, o singură dată pe săptămână, o cantitate limitată de produse accizabile. Este vorba de maxim două pachete de ţigări, 100 de bucăţi de ţigări de foi (având maxim trei grame fiecare), 50 de trabucuri şi 250 de grame de tutun de fumat. De asemenea, este permisă introducerea în ţară a unui litru de băuturi alcoolice de peste 22 de grade, respectiv a doi litri de băuturi alcoolice sub 22 de grade, respectiv a patru litri de vin şi a 16 litri de bere. Cetăţenii români mai pot aduce din Ucraina un rezervor standard de carburant, precum şi zece litri de carburant în rezervor portabil pe vehicul. Autorităţile au restricţionat şi cantitatea maximă de zahăr ce poate fi introdusă în ţară la un kilogram. Potrivit surselor din rândul vameşilor, acest ordin ar putea reintra în vigoare începând din noaptea de duminică spre luni.

    Szasz Lorand



    ULTIMELE ȘTIRI

    Latest Posts

    spot_img
    spot_img