More


    Un secol de la dispariția ambarcațiunilor de pe Someș (I)

    - Advertisement -

    somes

    Râul Someș, cândva importantă rută de comerț, nu mai este străbătut de ambarcațiuni de circa un secol. Directorul Muzeului Județean Satu Mare, Felician Pop, a declarat, pentru AGERPRES, că istoria orașului este legată de râul Someș, depinzând în mare măsură de acest râu, însă odată cu dezvoltarea transportului rutier, nu a mai existat interes pentru cel naval, care, încet-încet, a dispărut.

    Cum a fost…
    În vreme ce în alte orașe s-a investit în amenajarea malurilor râurilor ca zone de promenadă, nu se știe din ce cauză autoritățile sătmărene nu au făcut acest lucru. Înainte, Someșul oferea cel mai important loc de promenadă în Satu Mare. Azi, la doar câțiva metri de Palatul Administrativ, de cel mai central punct al municipiului, se află o zonă cu bălării, frecventată doar de pescari.
    “A trecut un secol de când au dispărut vapoarele de pe Someș. Erau debarcadere unde veneau vapoarele, puteai coborî, urca. Satu Mare avea și o foarte bună tradiție în sporturile nautice și caiac canoe, până în anii 1980. Tradiția a continuat până în vremea regimului comunist mult și bine. Toate erau legate de Someș, unde se făceau antrenamente. Au dispărut la fel cum au dispărut atâtea și atâtea și, probabil, n-a fost cine să le mai susțină, nu s-au mai format generații noi”, a declarat Felician Pop.
    La începutul secolului trecut, pe malul Someșului au fost vile frumoase, căsuțe de vacanță, iar zona era una de relaxare. Astăzi, nu există nici măcar un traseu, doar cărări făcute de pescari sau de tinerii care se scaldă vara.
    “Someșul a fost întotdeauna un loc unde lumea mergea cu vapoarele, mergea la promenadă, erau terase, toate distracțiile din lume erau pe malul Someșului și au dispărut toate. Când s-au făcut săpături, când s-a făcut Palatul Administrativ, s-au scos vane de marmură roz”, a mai spus Felician Pop.
    De altfel, istoria municipiului Satu Mare este legată de activitatea de pe Someș, fiind încă din Evul Mediu un important centru comercial. Dovadă stă cea mai mare monoxilă descoperită pe teritoriul României, găsită în 1963, având o lungime de 12 metri, ce datează din secolele XIV-XV.
    “Cea mai mare monoxilă (barcă primitivă făcută dintr-un trunchi de copac scobit) din România, monoxila de la Berindan, este expusă în curtea Muzeului Județean. Pe tipul acesta de monoxile se transporta sarea de la Dej spre Ungaria. Satu Mare era târg de sare. Aici se vămuia sarea, numele german este Salzmarkt, adică târgul de sare. Satu Mare era în Partium, nu în Transilvania, și de aceea aici se vămuia sarea. Lumea nu știe multe despre asta. Pe Someș era drumul cel mai lejer, veneau de la Ocna Dej și mergeau pe Someș, Tisa și ajungeau în Ungaria. În Ungaria nu era sare și atunci de aici purtau toată sarea. Era foarte scumpă”, a mai spus Felician Pop.
    Sursa: agerpres.ro



    ULTIMELE ȘTIRI

    Latest Posts

    spot_img
    spot_img