Încercările din ultimii 10 ani de a se relua activitatea navală pe Someș nu au reușit. Directorul Agenției pentru Protecția Mediului Satu Mare, Elisabeta Bekessy, a încercat implementarea unor proiecte de amenajare a râului pentru navigație, însă deocamdată nu a găsit finanțare decât pentru întocmirea unor studii. Potrivit lui Bekessy, transportul pe apă este mult mai ecologic decât cel rutier, dar costurile pentru decolmatarea râului sunt foarte mari.
Ce spune “Mediul”
Ea povestește, cu entuziasm, că și-ar dori ca Someșul să redevină ce a fost în urmă cu 100 de ani și că încearcă să convingă autoritățile să facă schimbările necesare.
“Acum 100 de ani, pe Someș erau vaporașe, se transporta marfă. Am o carte poștală de atunci cu un vaporaș de transport marfă. Oamenii se plimbau cu vaporașe pe Someș, era potrivită această activitate și pentru agrement, de fapt asta am dori noi, dacă devine Someșul navigabil, să promovăm turismul ecologic. Un prim pas ar fi să realizăm două pontoane. Am și stabilit locația, cea mai accesibilă este chiar la mijlocul ștrandului vechi, unde am putea realiza un ponton, respectiv lângă Palatul Administrativ, al doilea. Prin urmare, tinerii care doresc să se plimbe cu iubitele pe Someș închiriază o barcă la pontonul de la ștrand și, pe o distanță de doi km, se plimbă cu ea. Sau turiștii pot coborî la Palat și să viziteze Centrul Nou și Centrul Vechi al municipiului Satu Mare”, explică Elisabeta Bekessy.
Ne împotmolim în… speranțe
Dacă în urmă cu câțiva ani cineva ar fi vrut să investească în Someș, nici măcar nu ar fi știut de unde să înceapă. Acum este realizat un studiu complet, fiind nevoie doar de un curajos om de afaceri care să pună la bătaie cel puțin 200.000 de euro.
“Agenția pentru Protecția Mediului a realizat toate studiile de evaluare a impactului, din punct de vedere al biodiversității, studii hidro. Avem toată documentația și baza de date, pentru ca, dacă vine un investitor și vrea să investească în Someș, să aibă toate informațiile tehnice pentru a obține Acordul de mediu. Nu mai este niciun impediment. Înainte de a realiza aceste studii nu am avut date efective. Dacă venea cineva, ‘am 200.000 de euro, vreau să investesc’, nu putea să obțină Acordul de mediu pentru că nu au fost date legate de Someș. Orice investitor poate să vină și să depună solicitare de realizare de investiții pe Someș. Avem zonele de pe Someș unde investitorii trebuie să știe că sunt niște habitate de păsări care nu trebuie perturbate. Odată cu navigabilitatea, am putea pune la punct și malurile cursului de apă, s-ar putea face mici ștranduri. În Timișoara sau în alte localități orice mic curs de apă se amenajează și e zonă de promenadă pentru cetățeni. Și aici, în Satu Mare, ar fi fost frumos ca, de-a lungul malului. să fie o porțiune unde oamenii să poată să își plimbe câinii, de exemplu, sau un mic ștrand cu acces la Someș”, a mai spus directorul APM Satu Mare.
În anul 2007, un vaporaș cu câteva persoane a ajuns la Satu Mare de la Nyiregyhaza, pe Someș, însă drumul a fost greoi, rămânând împotmolit în insulele de nisip de pe mijlocul râului. Elisabeta Bekessy speră în continuare că Someșul va redeveni navigabil și de aceea a organizat chiar și un concurs de idei pentru proiectarea unui debarcader nou.
Sursa: agerpres.ro