More



    Bacalaureatul, examenul maturităţii sau nu neapărat?

    Poate mai ales tinerii din ziua de azi, din aşa-numita generaţie Facebook, pun la îndoială tot mai des utilitatea reală a examenului de la finalul clasei a 12-a. Cum e situaţia defapt, ne spun doi elevi de la Colegiul Naţional Mihai Eminescu Satu Mare.

    „În termeni de ştiinţe exacte (matematică şi fizică, în cazul meu), mi se pare că bacalaureatul ar putea fi îmbunătăţit pe viitor, astfel încât să reprezinte nevoile actuale pe care le avem pentru facultate.” – a spus Mihai Marcian, elev în clasa a 12-a A.

    Faptul că subiectele la limba şi literatura română sunt foarte mult bazate pe memorare şi prea puţin pe creativitate şi imaginaţie nu este o noutate. Această problemă există de mulţi ani şi a rămas încă nesoluţionată. „Mulţi învaţă pe de rost anumite comentarii tocmai pentru că se corectează după nişte standarde foarte înalte de exprimare pe care nu le poţi dobândi, având în vedere că nu ai absolvit o Facultate de Litere sau că nu eşti specialist în domeniu. Ca urmare, mulţi tineri optează să înveţe pe de rost, cum uneori şi eu învăţ anumite expresii, anumite paragrafe chiar – pentru a mă putea exprima cât mai elegant. Aşadar, eu consider că elevii ar trebui încurajaţi să îşi dezvolte capacităţile de exprimare prin alte metode, mult mai eficiente.” – a declarat Mihai Marcian.

    Dacă la ştiinţele reale situaţia pare a fi cumva neutră sau un pic mai bună, este evident că subiectul de la limba şi literatura română are nevoie de îmbunătăţiri urgente care să ajute, în viitor, la crearea unor indivizii care gândesc mai mult decât memorează – lucru pe care îl poate face liniştit şi un hard-disk.

    „Cel puţin la ştiinţele exacte, mi se pare că examenul punctează suficient de bine fiecare capitol din programă. Totul pare a fi destul de bine structurat. În schimb, la limba română, aş pune accentul mai mult pe ceea ce crede şi cum gândeşte elevul în loc să memoreze multe date pe care mai apoi sa le reproducă.” – a menţionat Tania Opriş, elevă în clasa a 12-a A.

    Vocile elevilor par a răsuna la unison un mesaj comun: opriţi principiul memorării inutile şi daţi-ne voie să gândim şi noi pentru noi. Până la eventuale schimbări, întrebarea dacă bacalaureatul este cu adevărat util şi astfel un examen al maturităţii rămâne cu răspuns deschis.
    Rareş Jucan

    ȘTIRI RECENT ADĂUGATE