Comunicarea scrisă – o lege impusă!

Văzând, în ocazii diverse, corespondența oficialilor către diverși petenți , mi-am dat seama câte lacune există în pregătirea celor din serviciile publice. Și, Doamne, mulți nu au chemare pentru așa ceva . Desigur, cei care contrasemnează documentul devin părtași la eliberarea actului, fie din neatenție, din timpul lor “drămuit”, fie din neștiință. Optez pentru cea din urmă, mai ales că în ei trebuie să existe o mândrie de șef ( de birou, de sector, de serviciu sau instituție). Comunicarea scrisă imprimă și calitatea celui care o realizează, imprimă respectul și imaginea serviciului, a instituției în final. Mă întreb, ce s-ar întâmpla la eliberarea actelor de stare civilă, dacă ar fi pline de anomalii?

De fapt, comunicarea este un proces prin care se transmit informații, idei, opinii de la o persoană la un grup etc. Sigur, comunicarea de orice fel este legată implicit de limbă, de limbajul utilizat, de cuvintele tehnice (artistic, științific, filozofic etc.).

De aici apar discrepanțe la cei care se adresează în plen unei mulțimi. Mă refer la politicieni, care cred că ceea ce spun este un discurs. Aiurea! Discursul are niște reguli atât de pretențioase încât aceștia, dacă ar ști, n-ar mai lua cuvântul să se facă auziți.

Recent, a apărut o carte atât de utilă pentru cei care lucrează în administrație, cei care comunică cu persoanele sau cu grupuri de persoane. Sunt bucuros că autorul este sătmărean și a rămas unic prin a oferi instituțiilor din țară un ghid atât de practic șefilor (de la mic la cei mai mari). Este vorba de dr. Ionel Torja, care în 272 de pagini aduce lumină pentru cei care, prin fișa postului, sunt obligați să realizeze comunicări cu diverși cetățeni cărora li se adresează. Aici se pornește de la simple înștiințări, de la aduceri la cunoștință, la contacte verbale sau scrise. Deși se ocupă în mod special de starea civilă și evidența populației, cartea îi deservește, cu atâta larghețe, pe toți funcționarii, chiar pe cei aleși, care sunt doar “trecători” prin administrație. Se spune, nu degeaba, că “scrisul este omul însuși”. Mi-au căzut în mână o serie de corespondențe ale instituțiilor noastre, cu cetățenii din sate și cătune, cu instituții , cu grupuri de oameni și… regret, multe dintre ele făcute aiurea, încât nici cei care le-au întocmit n-ar fi capabili să le explice! Păcat! Comunicarea este o parte între servicii și cetățeni și de aceea trebuie să fie clară, concisă, limbaj simplu, pe înțelesul celor cărora li se adresează. Am întâlnit acte de vânzare-cumpărare făcute de notari, care schimbă doar numele și datele celor vizați și copiază textul altui contract, de multe ori cu totul deosebit de clauzele actului în curs de rezolvare. Desigur, prețul rămâne cel cu o plus valoare uimitoare, cu procente ce te fac să renunți!

Pe aceștia nu-i întreabă nimeni de ceea ce fac și o fac mereu “săracii” de ei! Nu știu la ce cursuri de pregătire profesională au fost funcționarii despre care vorbim, dar comunicările sunt ca și o dictare de nivelul clasei a VI-a dată lor sau multora din aleșii noștri!

Și lucrurile merg “bine”, ei fiind funcționari publici, cu statut aparte!

Cartea lui Ionel Torja oferă diferite forme ale comunicării, chiar și o clasificare a acestora, iar în cele 5 capitole mari prezintă, ca într-un manual, într-o ordine firească totul despre comunicare. Un secretar de comună, oraș, județ, un primar, șefi de secții și servicii, chiar consilieri ar trebui să intre în contact cu această utilă carte, cerută de județele din țară! De ce? Simplu! Pentru că este utilă tuturor celor care au pretenția că se respectă, că respectă și doresc să fie respectați! De multe ori nici antetul nu este clar și nici numărul de înregistrare al comunicării, nici aplicarea ștampilei și nici traducerile, acolo unde este cazul!

Sigur, dr. Ionel Torja, fără a-l obliga cineva, a realizat cărți de largă utilitate în domeniul său, dar tot atât de utile pentru cei din aparatul administrativ. Nu-mi rămâne decât să-l felicit, să-i mulțumesc în numele celor care le vor folosi, având la dispoziție și trimiteri la legislația stufoasă, cât și abrevierile utilizate!

Teodor Curpaș

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Citește și...

ORDONANȚA MILITARĂ 4. Ce MĂSURI DURE au fost luate

Autoritățile instituie izolare la locul de muncă pentru personalul esențial din sistemul energetic și vor pune la dispoziție spații de cazare pentru personalul medical,...

RESPECT. UNICARM și Vasile Lucuț, o nouă DONAȚIE FABULOASĂ. 20.000 de euro pentru lupta împotriva COVID-19

Compania Unicarm din Satu Mare, în frunte cu patronul Vasile Lucuț, a făcut astăzi o nouă donație fabuloasă. În teledonul organizat astăzi de trustul...

DECESE. Autoritățile mai anunță DOI MORȚI infestați cu coronavirus. S-a ajuns la 42 de cazuri

Autoritățile au anunțat în această seară alte două decese la persoane infectate cu Coronavirus. Numărul decedaților bolnavi de COVID-19 a ajuns la 42 în...

DECIZIE. Toți ANGAJAȚII unui SPITAL din județ, TESTAȚI. Un pacient, declarat POZITIV COVID-19

Toți angajații Spitalului Municipal din Carei vor fi testați după ce un pacient internat aici a fost declarat pozitiv Covid-19. Primarul municipiului Carei le...

CFR introduce suplimentar 11 trenuri, dar SUSPENDĂ alte 100! Care este apelul companiei feroviere pe timp de CORONAVIRUS!

  Un număr de 11 trenuri au fost introduse suplimentar, cu circulaţie zilnică, pentru a veni în sprijinul navetiştilor şi a angajaţilor companiilor cu program...