More

    Simulări peste simulări

    Trei unități de învățământ avem în județ cu procentaj de 100% al mediilor de peste cinci la simularea Evaluării Naționale . Una e Școala din Cehăluț, dar…!

    Nu bine a trecut perioada simulărilor de la Evaluarea Națională că de luni a început perioada simulărilor de la Bacalaureat.

    N-am prea avut timp să ne obișnuim cu notele mai mult decât jenante obținute de elevii de clasa a VIII-a că acum vine tăvălugul și peste cei din ultimul an de liceu…Parcă ne e și frică să mai sperăm că vom găsi sinonime pentru DEZASTRU…Cuvântul cel mai des folosit săptămâna trecută după afișarea rezultatelor de la simularea Evaluării Naționale…

    Am văzut ce s-a întâmplat la nivel național. Aproape 60% dintre elevi nu au reușit să obțină nota 5 la Matematică, asta în contextul în care au avut de rezolvat inclusiv cerințe de casa a II-a. În ceea ce privește proba la Limba română, mai mult de un sfert dintre candidați au luat note sub 5.

    63% dintre copii au fost penalizați pentru greșeli de ortografie. Cel mai frecvent, pentru că nu scriu cu literă mare la început de propoziție și nici numele de persoane. 73% la sută au fost penalizați pentru punctuație. Pentru ei virgula, punctul, semnul mirării sau al întrebării sunt un adevărat mister. Mai mult, 69% dintre candidați au făcut dezacorduri și au scris greșit ortogramele.

    Hai să privim nițel și-n ograda proprie. La nivel de Satu Mare. Procentul pe județ al mediilor peste 5 este de 53,06%. E mult, e puțin…lăsăm specialiștii să judece. Nicio notă de 10 curat nu avem . Nici asta nu ne miră căci subiectele chiar au fost mult mai dificile decât se așteptau chiar și dascălii.

    Din 3018 elevi înscriși în județ am avut 31 cu medii între 9-9,99. Apoi 161 cu medii între 8-8.99…Urmează 299 cu medii între 7-7,99 și 448 cu medii între 6-6.99.Cei care au luat puțin peste 5 sunt 499 iar de aici în jos…”.masă moartă” cum ar fi spus regretatul profesor de matematică, Gavril Cavași.

    1272 de elevi au luat între 1 și 4,99 căci la final din 3018 înscriși am avut și 308 absenți…
    Nu o să intru acum în detalii legate de fiecare unitate de învățământ în parte…E diferență ca de la cer la pământ între urban și rural. Trei unități de învățământ avem cu procentaj de 100% al notelor peste 5…Colegiile Eminescu și Slavici și Școala Gimnazială din Cehăluț. Cu mențiunea că totuși la Cehăluț am avut trei elevi din care doi au luat între 5și 6 și unul peste 6!

    Rezultatele slabe de la simularea Evaluării Naționale nu ar trebui să mai mire pe nimeni. Căci semnale de alarmă au tot fost. Din păcate, prea puțin sau chiar deloc băgate în seamă. Ultimul, la sfârșitul anului trecut, când testele PISA ne-au plasat pe primul loc în Europa la analfabetism funcțional. Cei care au făcut subiectele au uitat probabil că aceasta e generația de elevi care a prins pandemia. Generația care a trecut de la învățător la profesori în online. Iar acum se văd roadele acelui sistem de învățământ ”de acasă”!. Apoi a mai fost și greva profesorilor….Cine a mai recuperat materia?…Și la final am mai adăuga și ilustra idee cu modulele…Și scoaterea tezelor. Acești elevi nu mai au exercițiul unui concurs…Al unei teze în care să concentrezi materia unui trimestru..

    A unei note care să știe și ei că e importantă. Și contează…Și am mai putea adăuga la explicații și inteligența artificială și simpla căutare pe internet care le rezolvă fără efort intelectual orice problemă. Le face orice compunere , eseu sau referat…

    Întrebarea este ce facem de acum încolo? Mai au timp copiii să recupereze în patru luni ce nu au învățat în patru sau chiar opt ani de școală?

    Cu siguranță că rezultatele pot fi considerate și un duș rece pentru elevi, pentru părinții care cred că simplul fapt plătesc o oră-n plus de meditație le asigură viitorul odraslei dar mai ales pentru profesori și pentru specialiștii din bula de la Ministerul Educației care au impresia că reforma pe care o tot gândesc de mai bine de 30 de ani , și pe care o schimbă de la un ministru al educației la altul, chiar naște o României educată.

    Am ascultat cu mare plăcere vorbele pe care rectorul Universității Babeș Bolyai din Cluj Napoca, sătmăreanul, prof.univ.dr. Daniel David le-a adresat participanților de la simpozionul național de educație organizat de Inspectoratul Școlar Județean Satu Mare pe 23 februarie la Prefectură. Dacă cineva acolo sus la Minister chiar l-ar băga în seamă am putea trage speranța că pe viitor, poate cu generația copiilor ce acum sunt la grădiniță , vom avea un învățământ care să nu aducă pe lume o puzderie de analfabeți funcționali.

    Și tot legat de subiect…am găsit o altă părere de luat în seamă. „Faptul că 58% din elevii de clasa a VIII-a n-au reușit să obțină notă de trecere la matematică… dă de gândit. Multe lucruri înseamnă că nu sunt bune și materia înseamnă că nu e bună. Dacă nu simplificam studiul matematicii în școală o să ajungem la 68% sub nota 5. Mai bine mai simplu pe înțelesul tuturor, decât complicat pentru 5 elevi din clasă“. E declarația domnului Ioan Aurel Pop, președintele Academiei Române.

    Cine are urechi de auzit…Iar ”matematica” din propoziție o putem înlocui cu orice altă materie!

    P.S. Să nu ne pierdem optimismul. Poate ne salvează simularea de la BAC. Și o să avem rezultate la care nici nu am îndrăzni să visăm.

    Florin Mureșan

    ȘTIRI RECENT ADĂUGATE